Nincs meghatározott mód az ütemterv felépítésére. Több mint nyolc éve dolgozom saját SEO ügynökségemben, ígyrengeteg ütemtervet készítek. A PPC-Smart vezető SEO stratégájaként felügyelem az összes ügyfél SEO stratégiáját. Így igaz, hogy sok időt töltök SEO ütemtervekkel.
Erre a tapasztalatra támaszkodtam, hogy megosszak néhány tippet az ütemterv elkészítéséhez. A folyamatot hét, könnyen követhető lépésre bontom, amelyeket bárki elkezdhet alkalmazni, akár azonnal.
A SEO ütemterv egy stratégiai cselekvési terv, amely a SEO kampányon belüli kulcsfontosságú feladatok formalizálására és nyomon követésére szolgál .
Ez a dokumentum általában egy SEO-kampány első három hónapjában készül, és gyakran 6-12 hónapos időszakra határozza meg a tervet.
A SEO ütemtervet gyakran „élő” dokumentumnak nevezik, ami azt jelenti, hogy szükség esetén frissítéseket és módosításokat kell végezni, mivel a SEO stratégia idővel adaptálódik és fejlődik.
Az ütemterv elkészítése biztosítja, hogy minden fél tisztában legyen az előttünk álló feladatokkal.
A fejlesztőcsapatoktól a tartalomírókig az ütemterv korai jelzést ad arról, hogy milyen munkafolyamatokhoz lesz szükségük, mikor lesz szükség rájuk, és mennyi erőforrást kell hozzárendelniük.
Inkább „laza útmutatóként” kell kezelni, különösen a korai szakaszban. Az ütemterv korai elkészítése segíthet abban, hogy a folyamat elinduljon, és a stratégiája megvalósításában részt vevő emberek elkezdjenek egy irányba gondolkodni.
Ez segít a prioritások összehangolásában és az erőforrás-felhasználás előre megtervezésében. Lehetséges, hogy bizonyos kompromisszumokat kell kötni. Ha azonban ezt a korai lépést bárki megteszi, akkor hamarosan elkészülhet az ütemterv az erőforrások lehető leghatékonyabb felhasználása érdekében.
Tegyük fel például, hogy SEO ütemtervet készít egy ajándék e-kereskedelmi webhelyhez. A fejlesztőcsapatok nem tanácsolhatják a fejlesztési erőforrások felhasználását a köztudottan forgalmas Black Friday és karácsonyi időszakban.
Ennek eredményeként beletehetünk néhány fontos témajavaslatot az ütemterv egy korábbi szakaszába, annak érdekében, hogy a Black Friday idejében a szükséges tartalmi fejlesztések megvalósuljanak.
A SEO ütemterv felépítésének másik előnye, hogy segíthet a hosszú távú SEO-stratégia megteremtésében. Rómát nem egy nap alatt építették fel, és természetesen időbe kell a feladatok végrehajtásához és a SEO-stratégia megvalósításához. A keresőoptimalizálási ütemterv megkönnyíti, hogy vizuális képet kapjunk arról, amin dolgozni fogunk a következő néhány hónapban.
Amikor készen áll az ütemterv elkészítésére, ismernie kell a következőket:
- A rendelkezésre álló költségvetés és források.
- A csapaton belüli készségszint és a szükséges képzési vagy felvételi feladatok.
- Kulcsszóhiányok és tartalmi lehetőségek.
- A technikai korlátok (pl. technikai audit után ).
- A weboldal backlink profilja.
Az 1. lépésben megosztok néhány példát arra vonatkozóan, hogy a kampány első néhány hónapjában miként építheti fel gyorsan ezt a tudást.
Szeretem elkészíteni az ütemterveimet egy SEO kampány második hónapjának vége és harmadik hónap eleje között.
Az első hónap végére már határozott elképzelése lehet a kampánya fókuszpontjairól. Ennek ellenére gyakran azt tapasztalom, hogy ebben a szakaszban még túl korai a teljes tizenkét hónapos SEO ütemtervet elkészíteni.
A második hónap végére általában elég széleskörű és alapos ismereteim vannak az előttünk álló stratégiáról ahhoz, hogy elkészítsem az ütemtervet. Ez azonban nagyban függ attól, hogy mivel töltöm az időmet az első néhány hónapban.
Most már majdnem készen áll az ütemterv elkészítésére. Mielőtt eljön az ideje, hogy végigmenjünk a lépéseken, felmerülhet a kérdés: „Mennyi időt kell szánnom az ütemterv tényleges elkészítésére?”
Ha viszonylag kis léptékben nyújt tanácsadást (pl. havi három napnál kevesebbet), akkor körülbelül két-három órát vehet igénybe az ütemterv elkészítése.
Másrészt, ha nagyobb tanácsadói alapon vagy nagyobb munkakörben dolgozik (pl. havi 10+ nap), ez fél naptól egy teljes napig tarthat, és még tovább is tarthat.
1. lépés: Készítsük elő a legfontosabb SEO-statisztikákat
Az ütemterv elkészítéséhez a kezdeti kulcsszókutatásra kell támaszkodnunk, hogy a tartalmi hiányosságokat és a kevés kulcs szót érintő lehetőségeket a legfelső szinten megértse .
A kampány alapos kulcsszókutatással történő elindítása elengedhetetlen a SEO előrejelzések készítéséhez, valamint annak megértéséhez, hogy hol és mennyi időt érdemes a tartalommal tölteni. Ez a friss tartalomlehetőségektől a meglévő tartalom újraoptimalizálásáig terjedhet.
A kulcsszóhiány-elemzés hatékony módja annak, hogy gyorsan felmérjük, mennyi időt érdemes tartalommal töltenünk.
Attól függően, hogy milyen megközelítést alkalmazunk a kapcsolatépítéshez és a csapat felépítéséhez, érdemes felsorolni az ezzel kapcsolatos feladatokat is. Ennek ellenére teljesen rendben van egy dedikált digitális PR/linképítési ütemterv, ha az jobban megfelel az cég munkafolyamatainak.
2. lépés: Soroljuk fel a legfontosabb feladatokat vagy munkafolyamatokat
A legjobb módja annak, hogy felpörgessük a labdát, ha egyszerűen összeírunk egy vázlat listát azokról a feladatokról és kulcsfontosságú munkafolyamatokról, amelyekről úgy érezzük, hogy a következő 12 hónapban a stratégiánk részét képezhetik.
Mivel a kampány korai szakaszában járunk, nem lesz minden részletre kiterjedő. A kulcsfontosságú munkafolyamatok és az átfogó feladatok követése nagyszerű kiindulópont az ütemtervhez.
Tegyük fel például, hogy egy több ágazatot lefedő biztosítónál dolgozik. Ebben a szakaszban megfelelő az „utazási biztosítási cikk írása”, szemben az egyes cikkötletek konkrét felsorolásával. A részletek megfelelő egyensúlyának megtalálásáról van szó, mivel a túl széles kör (pl. „cikkírás”) nem ad sok irányt.
Ha olyan szerencsés vagy, hogy csapatban dolgozhatsz, ez a tökéletes alkalom arra, hogy mindenkit bevonj és mindenki kivegye a részét az ütemterv elkészítésében. Gyűjts össze mindenkit személyesen (vagy virtuálisan) egy „ötlet-ülésre”, hogy ötleteket gyűjtsünk a kulcsfontosságú feladatokhoz és munkafolyamatokhoz a stratégia részeként.
Íme néhány tipp a hatékony ütemterv-ötletekhez:
- Használjunk időkeretet (30-45 perc jól működik)
- Mindent le; még a „rossz ötletek” is segítik a folyamatot
- Minden ötlet látható legyen a csapat számára, mert ez további ötleteket inspirálhat
- Használjunk post-it jegyzeteket
- Minden érintett névtelenül szavazzon a kedvenceire
Ha a kampány körülbelül 2-3 hónapjában összeállítjuk az ütemtervet, akkor nem fogunk céltalanul véletlenszerű ötleteket szúrni a stratégiához. A hatékony első két hónap után ki kell alakítani egy jó elképzelést arról, hogy mi szükséges a stratégiájához.
Ha egy meglévő stratégiához szeretnénk ütemtervet készíteni, vagy egy kész ütemtervet szeretnénk megújítani, akkor kötelező visszatekinteni arra, mi működött jól és mi nem.
Ez egy nagyszerű alkalom a „Stop, Start, Continue” gyakorlat elvégzésére. Hívjuk össze a csapat összes érintett tagját, és terjesszük ki a meghívást a legfontosabb érdekelt feleknek és ügyfeleknek, így minden lehetséges visszajelzést figyelembe tudunk venni.
A „Stop, Start, Continue” keret egyszerű:
Stop: Mi nem működött, és mi nem szerepelhet a jövőbeni ütemtervekben?
Kezdés: Mi az, amihez nem jutottunk el, de bele kellene foglalni?
Folytatás: Mi működött, amiből többet tehetünk, vagy ami majdnem működött, amit javíthatunk?
3. lépés Tekintsük át és finomítsuk a feladatlistát
Felmerülhet a kérdés: „Hogyan dönthetem el, hogy egy feladat szerepeljen-e az ütemtervemben?” Ezt a gondolkodásmódot minden bizonnyal meg kell szokni. Ennek ellenére minél több stratégiát és ütemtervet építünk fel az idő múlásával, annál jobban tudni fogjuk, melyek a valóban szükséges feladatok, és mik azok, amik jól hangzanak egy meetingen, de nem hoznak eredményt.
Általános szabály, hogy az ütemterveimet csak a SEO csapat által végzett feladatokra korlátozom. A többi csapat, például a fejlesztők és a tartalomírók feladatait külön dokumentumokban kell tárolni.
Például a fejlesztői műveletek jól illeszkednek egy technikai lemaradásba, míg a szövegírók műveletei egy dedikált tartalomkövető dokumentumban tárolhatók. Ez megakadályozza, hogy az ütemterv túl részletes és túl hosszú legyen.
Ha azonban van egy technikai feladat, amelyet a SEO csapatnak el kell végeznie, mielőtt műveleteket rendelne egy technikai lemaradáshoz, akkor teljesen logikus ezt feladatelemként szerepeltetni a SEO ütemtervében.
A túl aprólékos feladatok egyetlen nagyobb feladatba csoportosítása egy másik nagyszerű technika, amellyel megakadályozhatjuk, hogy az ütemterv túl nagy legyen.
4. lépés: Logikusan rangsorolja a feladatait
Ha az ütemterv feladatelemei a helyükre kerültek, ideje rangsorolni őket.
Nagyon valószínű, hogy miután eltöltöttünk egy kis időt ezen a lépésen, még nem teljes a kép. Szokásos a fontossági sorrend újraállítása és a módosítások elvégzése a hátralévő lépéseken és azon túl is. Ne felejtsük el „élő” dokumentumként kezelni.
Ennek ellenére az ebben a szakaszban történő hatékony rangsorolás csökkenti azt az időt, amelyet a jövőben a módosításokkal töltünk.
A prioritási keretrendszer, például a cselekvési prioritási mátrix (más néven „Impact Effort Matrix”) követése segít a hatékony rangsorolásban. Ez biztosítja, hogy olyan feladatokat rangsoroljon, amelyek erőteljes hatást fejtenek ki a szükséges erőfeszítéshez képest.
A cselekvési prioritási mátrix segítségével a feladatokat négy kategóriába sorolhatja:
- Gyors győzelem: nagy hatás, alacsony erőfeszítés (legmagasabb prioritás)
- Hosszú távú projektek: nagy hatás, nagy erőfeszítés (magas prioritás)
- Lemaradás: alacsony hatás, alacsony erőfeszítés (alacsonyabb prioritás)
- Nem fog megtörténni: alacsony hatás, nagy erőfeszítés (legalacsonyabb prioritás)
5. lépés: Rendeljünk időt és erőforrást a tételekhez
Ebben a szakaszban már jó helyzetben leszünk ahhoz, hogy megkezdjük az időbecslések hozzáadását az ütemterv feladatelemeihez. Ennek egy viszonylag egyszerű lépésnek kell lennie.
A folyamatnak ez a szakasza sokkal nehezebbé válhat, ha úgy döntünk, hogy olyan feladatokat is beiktatunk, amelyekkel nem SEO-csapat foglalkozik.
Ha csak a keresőoptimalizálási részleghez tartozó feladatokat veszünk fel, sokkal erősebb helyzetben leszünk ahhoz, hogy saját tapasztalatainkra és szakértelmünkre támaszkodjunk, és minden tételhez időbecslést is tartalmazzon.
Ha időbecsléseket szeretnénk beépíteni az ütemterv-sablonba, egyszerűen írjuk be a napok számát a megfelelő hónap oszlopába.
Én személy szerint a napok számát tekintem becslésnek arra az időre, amelyet a csapat tagja valószínűleg a feladattal töltene. Ha a csapat junior tagja vállalja el ezt a feladatot, akkor érdemes figyelembe venni, hogy a végrehajtás a megadott napszámnál tovább tarthat.
6. lépés: Értékeljünk és formázzunk Gantt-stílusban az egyszerű használat érdekében
Ebben a szakaszban a keresőoptimalizálási ütemterv majdnem kész. Mielőtt elküldenénk a dokumentumot az ügyfeleknek, vagy megosztanánk a vállalaton belül, érdemes egy kis időt szánni az ütemterv áttekintésére, hogy elvégezzük a végső módosításokat vagy formázási változtatásokat.
Szánjunk egy kis időt az ütemterv elemeinek átolvasására, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy minden összhangban van SEO stratégiával és jövőképével.
Általában megosztom az útiterveimet egy vezető SEO kollégával, hogy minden értelmet lehessen ellenőrizni. Ha rendelkezik belső minőségbiztosítási folyamatokkal vagy SOP-okkal a kulcsfontosságú projektek áttekintésére, akkor itt az ideje, hogy alkalmazza ezeket a keresőoptimalizálási ütemtervéhez.
Emellett töltök egy kis időt az utolsó módosításokkal, hogy formázzam az ütemtervemet, hogy az időpontok és a prioritások a valódi Gantt-diagram stílusában folyjanak.
Az ütemterv átlós irányú (a bal felső saroktól a jobb alsó sarokig) áramlásának biztosítása nemcsak esztétikus, hanem sokkal könnyebben követhetővé is teszi az ütemtervet. Nem mindig lesz tökéletesen egyenes, és egy kicsit el is térhet, de ez normális.
7. lépés: Rendszeresen vizsgáljuk felül és frissítsük az ütemtervet
Bár most már „befejeztük” és szétküldtük az ütemtervet, ez itt még nem az út vége.
Ahogy a cikk elején említettük, a SEO ütemterv „élő” dokumentum. Ez azt jelenti, hogy idővel lehet és kell is szerkeszteni vagy módosítani.
Ügyeljünk arra, hogy szükség szerint frissítsük az állapotoszlopot, hogy mindenki értesüljön a folyamatban lévő és befejezett feladatokról. Nyugodtan fűzhetünk hozzá jegyzeteket is, így további kontextust biztosítunk a megértéséhez. Ez az oszlop tökéletes hely a dokumentumok hivatkozására is.
Ha felpörgetnéd a céges keresőoptimalizálás folyamatát, szólj nekünk bátran!
Az online SEO tanfolyam pedig segít megérteni az alapokat!
Forrás: https://ahrefs.com/
Hozzászólások